FANDOM

Minecraft er et svenskutviklet sandkasse- og overlevelsesspill for PC, mobil og spillkonsoller, som lar spilleren bygge og rive ned konstruksjoner av kuber i en 3D-verden.

Minecraft er utviklet av den svenske videospillutvikleren Mojang, men startet som et fritidsprosjekt av Markus «Notch» Persson i 2009. Minecraft er inspirert av spillene Dwarf Fortress, RollerCoaster Tycoon, Dungeon Keeper, og spesielt Infiniminer. Jens Bergensten, eller Jeb, har siden desember 2011 vært den ledende utvikleren av spillet, etter at Markus Persson forlot rollen. Det kreves en Mojang-konto (tidligere Minecraft-konto) med betalt fullversjon (229 NOK) for å spille fullversjonen av Minecraft.

Spillet har også en flerspillermodus, her kan man spille som man vil, enten man samarbeider om å bygge, konkurrerer om ressursene, eller sloss og ødelegger for hverandre. Hvem som helst kan lage en server og mange servere har kompliserte programtillegg, systematisk lederskap, grenser for hvem som kan gjøre hva og andre ekstra funksjoner. Verdens største servere har opp mot 200 000 påloggete spillere om dagen. De største norske serverne kan ha opp mot 1000 spillere pålogget på en god dag. Det er også mulig å sette opp en LAN-server, for å spille med venner eller andre på samme WiFi-nettet som en. Dette er en rask og enkel løsning om man ønsker å spille helt vanlig Minecraft med andre i nærheten.

I 2014 ble spillets utgiver Mojang AB og rettighetene til Minecraft solgt til Microsoft.

Minecraft består av en oververden som er rundt åtte ganger så stor som jorden. Verdenen ligner på mange måter på skandinavisk natur, men inneholder også ørkenlandskap, savanner, jugler og sumper.